La ricerca scientifica affronta in questo periodo un problema crescente legato a quegli incentivi che privilegiano la quantità rispetto alla qualità, al rigore e alla ricerca innovativa con prospettive di medio-lungo termine. Questi incentivi hanno portato alcuni ricercatori a mettere in atto comportamenti opportunistici. Il fenomeno ha generato un clima tossico all'interno della scienza, denunciato dagli stessi ricercatori.
A livello europeo c'è un ripensamento delle attività di valutazione della ricerca verso sistemi più equi e inclusivi (multidisciplinarità, multilinguismo, ecc.)
Il corso prevede una breve descrizione dei diversi sistemi di valutazione qualitativa e quantitativa e degli effetti (non voluti) che la applicazione di questi sistemi può attivare.
Mode of delivery: Online Asincrono
Enrolment: Open to all
Duration: 2h
Language: ITA
Completion criteria: Answer the open question and pass the quiz + questionario di gradimento
Accredited hours: 2
Teachers: dott.ssa Paola Galimberti
_______________________________________________________________________________________________________________________________________
Scientific research now faces a growing problem linked to those incentives that favour quantity over quality, rigour and innovative research with medium- to long-term prospects. These incentives have led some researchers to engage in opportunistic behaviour. This phenomenon has generated a toxic climate within science, denounced by researchers themselves.
At European level, there is a rethinking of research evaluation activities towards fairer and more inclusive systems (multidisciplinarity, multilingualism, etc.).
The course includes a brief description of the different qualitative and quantitative evaluation systems and the (unintended) effects that the application of these systems can trigger
Mode of delivery: Online asynchronous
Enrolment: Open to all
Duration: 2h
Language: ITA
Completion criteria: Answer the open question and pass the quiz + Satisfaction survey
Accredited hours: 2
Teachers: dott.ssa Paola Galimberti